Hyvät vuorovaikutustaidot tekevät farmasistista vaikuttavan asiakaspalvelijan
Hyvä asiakaspalvelu ei synny sattumalta – se syntyy taidosta kohdata ihminen. Farmasistin asiantuntijuus näkyy paitsi tiedossa, myös tavassa olla vuorovaikutuksessa. Kun puhe, ilmeet ja eleet tukevat asiantuntijaviestintää, asiakas kokee tulleensa aidosti kohdatuksi ja saa sen avun, jota ei välttämättä edes osannut pyytää.
Läsnäolo on vaikuttamisen lähtökohta
Vaikuttava vuorovaikutus rakentuu pienistä mutta tärkeistä elementeistä:
avoimesta kehon asennosta
katsekontaktista
selkeästä puheesta
rauhallisesta äänensävystä
Ensivaikutelma syntyy sekunneissa – ilmeillä, äänellä ja tervehdyksellä on väliä.
Älä kiirehdi puheessasi. Tauko puheessa antaa asiakkaalle tilaa ajatella ja kysyä lisää. Ilmeiden kautta välittyvät myös tunteet: myötätunto, innostus ja varmuus ovat vaikuttavia.
Farmasistin tärkein tuote on tieto, neuvonta ja ohjaus
Apteekkari Teppo Kylmä on todennut osuvasti: ”Apteekin tärkein tuote on tieto, neuvonta ja ohjaus.”
Farmasistin asiantuntemus jää näkymättömäksi, jos sitä ei tehdä näkyväksi. Osaaminen on vaikuttavaa vasta, kun se sanotaan ääneen.
Ole valmis kertomaan, mihin lääke on määrätty, miten se toimii ja mitä muuta tulee huomioida. Kun asiakas saa tietoa, hän sitoutuu hoitoonsa paremmin. Tämä on jo itsessään vaikuttavaa asiakaspalvelua.
Apteekissa vaikuttaminen alkaa kysymyksistä
Kaikki asiakkaat eivät halua tai ymmärrä pyytää neuvontaa. Siksi keskustelu kannattaa aloittaa aktiivisesti.
Kysy esimerkiksi:
“Kenelle lääke on tulossa?”
“Miten vaivaa on aiemmin hoidettu?”
“Käytätkö muita lääkkeitä tai lisäravinteita?”
Avoimet kysymykset vievät pintaa syvemmälle ja auttavat hahmottamaan asiakkaan kokonaistilanteen.
Näin rakennat vaikuttavaa asiakaspalvelua apteekissa
1. Ole aidosti läsnä
Kohtaa asiakas ihmisenä, ei suorituksena.
2. Käytä sopivaa äänensävyä
Viestisi vakuuttavuus syntyy siitä, miltä se kuulostaa.
3. Kysy avoimia kysymyksiä
Älä tyydy “kyllä” tai “ei” -vastauksiin.
4. Neuvo ja ohjaa selkeästi
Tee asiantuntijuutesi näkyväksi – asiakkaan parhaaksi.
5. Päivitä osaamistasi jatkuvasti
Ammattitaito kehittyy, kun sitä kehitetään.
Ylitä odotukset – tee osaamisellasi vaikutus
Apteekkien asiakastyytyväisyys on korkealla tasolla. Silti jokaisella farmasistilla on mahdollisuus vaikuttaa – olemalla läsnä, kysymällä asioita ja kertomalla se, mitä asiakas ei tiennyt tarvitsevansa.